Okategoriserade

Sportfiske och skador

juli 20, 2019

Sportfiske hör inte till de sporter som förknippas med hög skaderisk. Det finns dock en del risker i samband med fiske även om de sällan är livshotande.

Sportfiske är en avkopplande och stressreducerande sport. Att stå vid en sjö och vänta på att få napp gör att välmåendet ökar. De flesta står stilla när de fiskar och riskerar sällan att falla om inte fisken på kroken är ovanligt stor och stark. Risken med att fiska länge är istället att det blir stor statisk belastning på fötter och knän. Att vara alltför inaktiv är negativt för hälsan och kan även förvärra artros i exempelvis knä och höft. På https://www.artros.org du kan lära dig mer om artros.

Akuta skador

De akuta skador som kan uppkomma vid sportfiske är främst risken att falla i vattnet och riskera drunkning. Innan du ger dig ut och fiskar är det viktigt att se till att mobiltelefonen är laddad för att kunna larma om olyckan skulle vara framme. Kontrollera din position i förväg för att kunna uppge vid ett nödläge. En annan säkerhetsåtgärd är att se till att alltid vara minst två personer som är med på fisketuren. På så sätt kan en av er tillkalla hjälp om den andra har fallit ner i vattnet och inte kan ta sig upp.

Kom ihåg att ha ändamålsenliga kläder och att även ha med ett torrt ombyte i packningen. Vid isfiske är det extra viktigt att ha varma och torra kläder med sig eftersom det går fort att bli rejält nedkyld om en person går igenom isen.

Överbelastningsskador

Att stå stilla länge och utföra samma kaströrelse om och om igen kan leda till överbelastningsskador på lång sikt. Det gäller främst dem som är inbitna sportfiskare och spenderar flera veckor i sträck med att fiska. Att fiska mycket leder också till att annan träning inte blir av och fiskaren riskerar att få för lite fysisk aktivitet. Låg fysisk aktivitet kan leda till livsstilssjukdomar som fetma, diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar. Kom därför ihåg att ta en promenad innan eller efter fisketuren. Kanske har du möjlighet att promenera till fiskestället eller till båtplatsen istället för att ta bilen?

Om du får ont i fötterna av att stå stilla länge eller ont i armen av kaströrelsen är det viktigt att bygga upp musklerna i kroppen. Starka muskler gör att kroppen tål upprepad belastning utan att ta skada. Leta därför upp närmaste gym och be att få instruktioner om bra styrkeövningar. Har du inte ett gym i närheten går det lika bra att ha en hörna hemma med några hantlar och gummiband. Stärk upp fötterna genom tåhävningar på en bänk eller trappa. För överkroppen är armhävningar en effektiv övning.

I det stora hela är sportfiske trots allt en sport med låg skaderisk som passar både unga och gamla. Om du är förberedd med rätt säkerhetsutrustning och även har en bra fysisk aktivitet i ditt vardagsliv kommer du att kunna njuta av fiskesporten under hela livet.